Pokud s výrobou online kurzů teprve začínáte, popřípadě připravujete jen nějaký levnější kurz či dokonce zdarma, tak určitě přemýšlíte nad tím, jak můžete na celém procesu výroby ušetřit. A to přesně vám chci v dnešním článku ukázat. Toto téma jsem již zpracovala i jako video, tak pokud radši posloucháte, tak si ho můžete pustit níže.
Výroba kurzu
Jako první bych chtěla mluvit o samotné výrobě kurzu. Nejprve si musíte rozmyslet, jaký formát bude váš kurz mít a podle toho vybírat vhodný software.
Canva
Ze všeho nejlepší je podle mě Canva. Uděláte tam totiž úplně všechno. Canva není jen grafický nástroj, ale má možnost editace videa nebo i výrobu webové stánky, vyrobíte tam prezentace, a rovnou je tam i natočíte jako videoprezentace. Takže celý váš kurz zvládnete vyrobit jen díky jednomu programu. Pokud vás Canva pro tvůrce online kurzů zajímá více, podívejte se na můj kurz ZDE.
Programy od Google
Dále můžete použít programy od Googlu (docs, sheets, forms…). Google má vlastní balík kancelářských programů, kde naleznete textový editor, tabulkový procesor, prezentace, dotazníky atd.
Nahrávání obrazovky
Pokud pro váš kurz potřebujete ukazovat, jak něco děláte u sebe v počítači, bude se vám hodit software pro nahrávání vaší obrazovky. Na to můžete používat například Zoom nebo třeba OBS studio.
Editovatelné PDF
PDFescape je nástroj, díky kterému změníte obyčejné PDF video na editovatelné. To se vám může hodit pro nejrůznější pracovní listy. Pokud vás zajímá jak na to, tak ZDE najdete návod.
Kam umístit váš kurz zdarma?
Youtube
Pokud má váš kurz formát videa, tak jako první variantu bych uvedla umístění na Youtube jako neveřejné video. Na Youtube máte možnost vytvářet playlisty, takže můžete všechna videa z daného kurzu umístit do jednoho playlistu a sdílet jen jeden link. Pokud se chcete podívat, jak to vypadá v praxi, tak se můžete podívat na můj minikurz 10 kroků k dokonalému online kurzu.
Facebooková skupina
Celý kurz můžete umístit do FB skupiny. Velkou výhodou je, že zde můžete velmi snadno komunikovat se svými studenty. Zároveň to ale považuji i za nevýhodu, jelikož se skupina velmi snadno stane nepřehlednou. Za sebe upřednostňuji variantu, kde se FB skupina používá jen jako podpora pro studenty.
Sdílený disk
Na svém sdíleném disku můžete vytvořit složku, kam umístíte veškerý obsah a složku sdílet s lidmi, se kterými chcete. Já používám Google disk.
Odkazy na vše zmíněné můžete poslat přes e-mail. Ráda bych ale ještě zdůraznila variantu, kdy celý váš kurz může mít textový formát a je posílán právě přes e-mail. Můžete připravit sérii e-mailů, například úkol na každý den v rámci vašeho tématu. Zde velmi doporučuji zvážit použití nějakého emailingového nástroje (Ecomail, SmartEmailing, MailerLite…), který vám velmi ulehčí práci.
Externí vzdělávací platformy
Nejdříve si vysvětleme, co to vlastně taková externí vzdělávací platforma je. Jedná se o místo, kam jednoduše umístíte veškerý obsah vašeho kurzu, propojíte s vaším e-mailingem, platební bránou a můžete začít prodávat. Nejprve si vytvoříte svou „školu“ a tam už si vytváříte jednotlivé kurzy. Jednoduše nastavíte strukturu kurzu (moduly, lekce) a vložíte váš obsah. Tyto platformy jsou většinou placené, ale některé z nich nabízí i verze zdarma. Jedná se o Thinkific a Teachable.
SimpleShop
Zde bych hned na úvod chtěla upozornit na to, že SimpleShop si bere provize z prodeje, takže jeho použití bude zdarma jen u produktů zdarma. Sama jsem svůj první magnet měla právě na SimpleShopu, všechno jsem si tam vyzkoušela a používám ho i nadále pro placené produkty, ze kterých už platím provizi. Použítí SimpleShopu se mi zdá velmi jednoduché, a navíc vám díky němu odpadne plno papírování.
Doufám, že vám tento článek pomohl a že jste zase o krůček blíž k vašemu vlastnímu online kurzu.
Upozornění: článek může obsahovat affiliate linky.