V tomto článku bych vám ráda ukázala, jaké máte možnosti, pokud chcete své vlastní webové stránky. Máte několik možností, jak si je pořídit. Záleží, kolik tomu chcete věnovat peněz, času a jak moc technicky zdatní jste. Samozřejmě čím méně máte času a čím méně se chcete věnovat technickým záležitostem webu, tím dražší řešení pro vás bude vhodné. Pokud se výrobě nechcete vůbec věnovat, můžete si najmout webdesignera, který vám udělá web na míru, podle vašich přání.
Pokud se však do výroby chcete zapojit, můžete využít několik nástrojů, které vám práci ulehčí. Než si je ale představíme, ukážeme si, jak vlastně takový web funguje. Jsou totiž části webu, které budou vždy stejné, i když se rozhodnete pro využití dalších nástrojů pro zjednodušení tvorby vašeho webu.
Název vašeho webu
První, co si musíte ujasnit, je název vaší stránky, tedy vaše značka. Nejjednodušší je vystupovat pod svým jménem. Může ale nastat situace, kdy nepůjde sehnat účty na všech platformách, které byste ke svému podnikáni využívali (Instagram, Facebook, YouTube atd.). Potřebujete značku, kterou si lidé snadno zapamatují. Pokud nechcete anebo nemůžete použít své jméno, musíte vycházet ze svého poslání. Ujasněte si, co přesně budete dělat a pro koho. Zkuste si vzít kus papíru a napište co nejvíce slov a slovních spojení, které vás k vám a vašemu projektu napadnou. Pak si k těmto slovům ještě vyhledejte nejrůznější synonyma. V tuto chvíli už byste měli mít nespočet slov, se kterými budeme pracovat. Zkoušejte svá slova různě spojovat a ohýbat. Hrajte si s nimi. Čeština je na tohle úplně úžasná, protože má velkou variabilitu slov.
TIP: slova z vašeho seznamu můžete zkusit spojit s následujícími slovy – odvážná, vzrušující, fascinující, mistrovská, úplná, komplexní, exkluzivní, silná, spolehlivá, osvědčená, ověřená, kompletní, neocenitelná, málo známá, tajná, jedinečná, skrytá, zjednodušená, jak na, vytvořte, cesta, plán, návod, krok za krokem, recept na.
Hrajte si slovy, dokud vás něco nezaujme. Snažte se zapojit své blízké. Víc hlav, víc ví. Jakmile budete mít pocit, že jste na to přišli, musíte si ověřit dostupnost daného jména, tedy domény.
Doména a webhosting
Zřízení domény, je tak první úkol, který vás na cestě za vaším webem čeká. Druhým úkolem je zřízení webhostingu. Doména je adresa, kterou lidé zadávají do vyhledávače (například www.adresawebu.cz). Webhosting je místo, kde je obsah webu uložen a odkud se spouští. Doménu i webhosting si můžete zařídit u stejného poskytovatele. Za sebe mohu doporučit Wedos, který je u nás asi nejrozšířenější a ONEbit, který je zase nejspolehlivější. Za sebe bych řekla, že Wedos je uživatelsky přívětivější, ale kvůli spolehlivosti jsem se nakonec rozhodla pro ONEbit.
Redakční systém
Ve chvíli, kdy už máte jméno a místo pro svůj web, potřebujete tzv. redakční systém, díky kterému na web dostanete potřebný obsah. Nejrozšířenějším redakčním systémem je WordPress.org, jehož používání je zdarma (pozor, nezaměnit za WordPress.com). Všechny nástroje pro tvorbu webu, které si budeme dále ukazovat jsou postavené právě na WordPressu.
Pokud se rozhodnete, že si chcete svůj web postavit úplně sami, můžete si ve WordPressu nainstalovat některou z šablon, která určí vzhled a zobrazovaní vašeho webu. Nejprve se vám možná bude pracovní prostředí WordPressu zdát ošklivé a nepřehledné, ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že si zvyknete a po pár dnech už se tam budete pohybovat bez zaváhání.
Pokud vám prostředí samotného WordPressu nevyhovuje, tak můžete využít některý editor webu, který vám práci usnadní a urychlí. Můžete využít například Elementor Pro, Wix nebo Divi. Za tuto službu už ale platíte (verze zdarma nejsou zpravidla dostačující). Tyto editory si nainstalujete do svého WordPressu a vzhled své stránky už upravujete zde za pomoci uživatelsky přívětivého prostředí.
Další nástroj, který vám výrobu vašeho webu ještě více usnadní je MioWeb. Jedná se o komplexní a jednoduché řešení, které zvládne i naprostý začátečník. Svůj web si zde vyrobíte za jedno dopoledne a můžete začít téměř hned prodávat. MioWeb má možnost snadného napojení dalších rozšíření, které vám usnadní správu vašeho podnikání, jako například e-mailingové a fakturační nástroje. MioWeb mi přijde pro začátečníky naprosto skvělý, ale jeho cena je poměrně vysoká.
Pro svůj web potřebujete:
- Doménu
- Webhosting
- Redakční systém
- Případně další doplňky
Já sama jsem se nakonec rozhodla celý web postavit pouze na WordPressu. Trvalo mi to dlouho, jednou jsem se u toho rozbrečela a několikrát chtěla vyhodit počítač z okna, ale svého rozhodnutí s odstupem času nelituju. Tím, že web byl první, čemu jsem se začala ve svém podnikání věnovat, tak jsem vůbec neměla představu, jaká další rozšíření, jako třeba e-mailing a fakturace, budu chtít a nechtěla jsem si výběrem špatného editoru uzavřít možnost budoucí volby. Se samotným WordPressem se totiž kamarádi všechny nástroje.
Od začátku jsem také věděla, že nechci web, který mi bude sloužit jen jako vizitka, ale že web bude součástí mého prodejního trychtýře. To znamená, že jsem použila různé integrace a automatizace, abych svým klientům usnadnila nákup. Ale také to znamená, že jsem musela dodržet určité náležitosti, které musí prodejní web obsahovat.
Doufám, že se vám článek líbil a že vám pomohl srovnat myšlenky. Pro jaké řešení jste se nakonec rozhodli vy?